زمانی یک مجموعه به استخدام کارشناس منابع انسانی می پردازد که یک موقعیت در سازمان باید پر شود. این متخصصان منابع انسانی، در این زمان، ممکن است هر کاری از ایجاد و قرار دادن پستهای شغلی گرفته تا بازدید از نمایشگاههای شغلی را برای یافتن فرد یا نامزد مناسب انجام دهند. هنگامی که مجموعهای از نامزدهای بالقوه جمع آوری شد، متخصصان منابع انسانی در مورد آنها برنامهریزی میکنند و مصاحبههای متعددی را انجام میدهند تا بالاخره فرد یا افراد مورد نظر را بیابند. در سازمانهای بزرگتر، اعضای ارشد منابع انسانی ممکن است مسئول فرآیند مصاحبه باشند، اگرچه متخصصان منابع انسانی در شرکتهای کوچکتر اغلب مسئول این مرحله در فرآیند استخدام هستند.
کارشناس منابع انسانی اغلب زیر نظر مدیر منابع انسانی کار میکنند. در طول فرآیند استخدام، آنها به طور کلی با اعضای تیم مدیریت مشورت میکنند تا مطمئن شوند که نامزدهای مناسب در موقعیت مناسب قرار میگیرند. بنابراین، وظایف شغلی آنها اغلب شامل مشاوره با مدیران منابع انسانی مناسب نیز است.
اما علاوه بر این وظایف، از دیگر وظایف کارشناس منابع انسانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- تهیه یا به روزرسانی سوابق استخدامی مربوط به استخدام، انتقال، ترفیع و خاتمه
- تشریح سیاستها، رویهها، قوانین و استانداردهای منابع انسانی برای کارکنان جدید و فعلی
- اطمینان از تکمیل و پردازش اسناد استخدامی جدید
- اطلاع رسانی به متقاضیان شغلی در مورد وظایف شغلی، مسئولیتها، مزایا، برنامه زمانی، شرایط کار، فرصتهای ارتقاء و ….
- رسیدگی به هر گونه مسائل مربوط به روابط کاری، مانند شکایات کاری و اتهامات آزار و اذیت
- پردازش کلیه فرمهای اقدام پرسنل و اطمینان از تایید مناسب
- نظارت بر فرآیند استخدام که شامل هماهنگی پستهای شغلی، بررسی رزومه و انجام بررسیهای مرجع است
- ایجاد، اجرا و ارزیابی تمام سیاستها، رویهها و ساختارهای بخش منابع انسانی
- مدیریت برنامههای مربوط به بیمه
- طراحی و اجرای برنامههای آموزشی و توسعه موثر
- بررسی عملکرد کارمندان
- حفظ و به روزرسانی تمام سوابق کارمندان با اطلاعات استخدامی جدید یا تغییرات در وضعیت استخدام
- شناسایی نیازهای استخدامی شرکت و مدیریت فرآیند استخدام جهت اطمینان از اجرای درست آنها
- پیگیری بودجه بخش
- پاسخ به سوالات کارکنان و حل مسائل در زمان مناسب
منبع: بلاگ ایران استخدام