کارشناس آموزش کیست؟
بروز بودن با آخرین تحولات رخ داده در دنیا، یکی از مولفههای مهمی است که هر شرکت یا کسب و کاری باید با آن آشنا باشد. شرکتی که کارکنان آن یا بخش آموزش آن اطلاعی از تحولات مرتبط با حوزه شغلی خود ندارد، قطعا یک گام از شرکتهای دیگر عقب است.
در فرآیند به روزرسانی، افراد و بخش آموزش علاوه بر اطلاع از مسائل مرتبط با خود، مهارتهای جدید را نیز یاد میگیرند. اما فرایند آموزش، چیزی نیست که خود به خود اتفاق بیفتد یا هر فرد به تنهایی آن را دنبال کند. آموزش، قطعا پیشنیازهای خود را دارد و از قواعد یکسانی حمایت میکند. از این رو لازم است که فردی که مهارت بالایی در این زمینه دارد، آموزشهای یکسانی را به همه کارکنان ارائه دهد. این فرد در واقع همان کارشناس آموزش است که علاوه بر آموزش، وظایف و مسئولیتهای دیگری نیز دارد. برای فهم بهتر و دقیقتر این وظایف با این نوشته همراه باشید.
وظایف کارشناس آموزش چیست؟
وظایف و مسئولیتهای یک کارشناس آموزش، شامل تقویت شایستگیهای کارکنان با توسعه و اجرای برنامههای آموزشی موثر است.
وظایفی که ممکن است بر حسب نوع فعالیت کارشناس، شامل همه آنها و یا تنها تعداد محدودی از آنها باشد. این وظایف و مسئولیتها عبارتند از:
- ارزیابی نیازهای آموزشی و توسعه از طریق نظرسنجی، مصاحبه، گروههای متمرکز و ارتباط با مدیران، مربیان و نمایندگان مشتریان
- ایجاد، سازماندهی، برنامهریزی و ارائه اشکال مختلف آموزش حضوری، جهتگیری و مهارتها برای کارکنان و مشتریان
- ایجاد برنامههای آموزشی منحصر به فرد برای برآوردن نیازهای خاص کارگران برای حفظ یا بهبود مهارتهای شغلی
- ارائه برنامههای آموزشی و توسعه با استفاده از اشکال و قالبهای مختلف از جمله بحث گروهی، سخنرانی، شبیه سازی و ویدئو
- حفظ سوابق فعالیتهای آموزشی و توسعه و حضور و غیاب و بررسی نتایج آزمونها و ارزیابیها و الزامات بازآموزی مواد آموزشی تهیه شده توسط مربیان
- ارزیابی اثربخشی برنامهها از طریق ارزیابی، نظرسنجی و بازخورد
- حفظ دانش پیرامون آخرین روند در آموزش و توسعه
- تهیه و اجرای بودجه آموزشی و نگهداری سوابق و گزارش هزینهها
منبع: بلاگ ایران انجمن