استخدامات ایران

  • ۰
  • ۰

تفاوت های اصلی کنترل و تضمین کیفیت چیست؟

تضمین کیفیت و کنترل کیفیت اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما هر دو فرآیند متفاوتی هستند که در زمان‌های مختلف انجام می‌شوند.

مطلب مرتبط: تضمین کیفیت و کنترل کیفیت چه تفاوتی دارند؟

پیشگیرانه (تضمین کیفیت) در مقابل واکنشی (کنترل کیفیت)

تضمین کیفیت پیشگیرانه است. هدف آن جلوگیری از نقص قبل از وقوع از طریق طراحی فرآیند است. کنترل کیفیت واکنشی است و برای شناسایی عیوب در کیفیت محصولات پس از وقوع آن.

فرآیند (تضمین کیفیت) در مقابل محصول (کنترل کیفیت)

تضمین کیفیت فرآیند گرا است و بر پیشگیری از مسائل کیفیت تمرکز دارد. کنترل کیفیت محصول محور است و بر شناسایی مسائل کیفیت در محصولات تولید شده متمرکز است که می‌تواند بر رضایت مشتری تاثیر بگذارد. راه دیگر برای درک این تمایز، اقدامات در مقابل نتایج است. تضمین کیفیت شامل اقداماتی است که محصول را ایجاد می‌کند، در حالی که کنترل کیفیت بر محصول حاصل متمرکز است.
سیستم (تضمین کیفیت) در مقابل قطعات (کنترل کیفیت)

سیستم‌های کنترل تضمین کیفیت، روش‌ها و رویه‌هایی هستند که برای حفظ استانداردهای کیفیت استفاده می‌شوند. سیستم های کنترل کیفیت قطعات، از جمله خروجی های سیستم را اندازه گیری می‌کنند.

ایجاد (تضمین کیفیت) در مقابل تأیید (کنترل کیفیت)

یک متخصص تضمین کیفیت اطمینان حاصل می‌کند که محصول نهایی استانداردهای کیفی شرکت را رعایت می‌کند. به طور کلی، این متخصصان جزئیات گرا مسئول توسعه و اجرای فعالیت‌های بازرسی، تشخیص و حل مشکلات و ارائه نتایج رضایت بخش هستند.

کل تیم (تضمین کیفیت) در مقابل پرسنل اختصاصی (کنترل کیفیت)

فعالیت‌های تضمین کیفیت کل تیم را شامل می‌شود. در حالی که سیستم کنترل کیفیت، به طور کلی مسئولیت واحد کیفیت و تیم رهبری است و فعالیت‌های آن شامل استانداردهایی برای آموزش، مستندسازی و بررسی در سراسر نیروی کار است.

نتیجه گیری

تلاش‌های کنترل کیفیت ممکن است بر روی قطعاتی که برای ایجاد محصول نهایی استفاده می‌شوند، مانند مواد خام از یک تامین‌کننده، متمرکز شود. سیستم تضمین کیفیت برای مدیریت کیفیت ممکن است فعالیت‌های مختلفی را دیکته کند تا مطمئن شود ورودی‌ها به طور مداوم ایمن و مؤثر هستند، مانند ممیزی تامین کنندگان و نمونه برداری دسته‌ای مواد خام.

منبع: ایران استخدام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی