استخدامات ایران

  • ۰
  • ۰

رزومه چیست؟

رزومه که نام دیگر آن کارنامک می‌باشد خلاصه ای از تاریخچه کاری، مهارت ها و تحصیلات فرد است. در رزومه حرفه ای شما خلاصه ای از مهارت‌ها و تجربیات خود را بیان می‌کنید و در اختیار سایرین (کارفرمایان) قرار میدهید، رزومه کاری می‌تواند اولین رویارویی فرد جویای کار با کارفرما باشد، بنابراین هرچقدر بر اهمیت داشتن یک رزومه حرفه ای تاکید کنیم، مفید خواهد بود.

هدف از نگارش رزومه چیست؟

فرد ممکن است اهداف خاصی از نگارش یک رزومه داشته باشد که عبارتند از:

  • معرفی خود به شرکت‌هایی که نیاز به نیروی جدید دارند.
  • ارائه مهارت‌ها و توانایی های خود برای تاثیرگذاری بر روی مسئول استخدام.
  • ارائه مطالبی مهم در راستای نشان دادن مهارت‌های ارتباطی خود.
  • بیان خلاصه ‌ای از زندگی شغلی فرد.

انواع رزومه کاری

رزومه کاری به طور کلی سه نوع است:

  1. رزومه تقویمی
  2. رزومه کارکردی
  3. رزومه ترکیبی

نحوه ساخت رزومه خوب و موفقی

برای ساخت رزومه خوب و موثر باید قبل از شروع کار بر روی رزومه خود، در مورد نحوه نگارش آن تصمیم بگیرید.
اولین چیزی که مدیر استخدام در مورد هر رزومه‌ای به آن توجه می‌کند، طرح رزومه است. رزومه نباید از ۲ صفحه بیشتر باشد زیرا مدیران استخدام وقت و حوصله کافی برای خواندن مطالب بیشتر را ندارند. در ساخت رزومه از فضای سفید فراوان به خصوص در اطراف حاشیه استفاده کنید.  فونت آسانی برای خواندن انتخاب کنید. اندازه فونت مناسب باشد برای مثال فونت ۱۴ یا ۱۶ بهترین فونت است.

رعایت نکات مهم زیر در ساخت رزومه

با توجه به مطالب ذکر شده که باید حتماً در متن رزومه ذکر شوند. مواردی نیز وجود دارد که در نگارش آنها باعث می شود، رزومه شما در نگاه اول رد شود. این موارد عبارتند از:

  • کلمات بی مورد در مورد توانایی‌های خود بیان علایق عجیب
  • ذکر مشاغل کوچک و بی اهمیت
  • بزرگنمایی یا دروغ گفتن در مورد سوابق کاری یا قابلیت ‌ها و توانایی‌های خود

بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که از ذکر هرگونه اطلاعات غلط و به دور از حقیقت خودداری کنید زیرا این موضوع به ضرر خود شما تمام خواهد شد

هدف از نگارش روزنامه چیست؟
هدف از نگارش رزومه این است که به سرعت بیان کنید که چرا بر اساس مهارت‌ها و تجربیات منحصر به فردی که دارید خواستار شغل جدید هستید. برای ایجاد یک رزومه مورد پسند و مورد توجه کارفرما می توانید چند مرحله ساده و بهترین شیوه ها را دنبال کنید.
هدف اصلی که باید در نگارش رزومه خود داشته باشید این است که رزومه شما از یک ترتیب خاص برخوردار باشد. به عبارتی دیگر یک رزومه خوب چیزی است که اصول و نکات نگارش در آن رعایت شده باشد و خلاصه ی قابلیت‌ها و تجارب گذشته فرد را بیان کند.
اگر فرد در نگارش رزومه خود دقیق و حرفه‌ ای عمل کند، می‌ تواند در شغل درخواستی جدید خود استخدام شود.  اگر رزومه فرد ضعیف باشد بدون شک در یک نگاه کلی ابتدایی توسط مدیر استخدام رد می شود. پس نگارش رزومه بسیار مهم است.  قبل از نگارش رزومه باید در مورد اطلاعاتی که می خواهید در رزومه درج کنید، کامل فکر کنید و تصمیم بگیرید. مشاغلی را در رزومه خود برجسته کنید که تجربه مهارت و تناسب و شما با آن نقش را نشان می دهند. در یک پاراگراف کوتاه با استفاده از کلمات رسا تمام تجربیات خود را توضیح دهید.

در نگارش رزومه نباید از رنگ های متضاد استفاده کنید، سعی کنید در نگارش رزومه از رنگ‌ های مناسب و مرتبط استفاده کنید.
نکته مهم: سابقه کار باید همیشه در رزومه به ترتیب زمانی معکوس درج شود. در نگارش سابقه کاری خود باید شغل فعلی یا جدید ترین شغلی که داشته ‌اید در اول فهرست بیاید. شما می توانید برای ساخت رزومه انگلیسی روی لینک
https://resume.io/resume-templates کلیک نمایید.

منبع: شنبه مگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی